Elinebergsskolans elever ställer livet på sin spets i olika musikalprojekt

Varje år bjuder elever i årskurs 8 på Elinebergsskolan in högstadie- och gymnasieelever till en musikalupplevelse utöver det vanliga.

Omkring 40 elever i årskurs 8 sätter varje år upp en musikal i Elinebergsskolans aula. Eleverna är med i hela musikalproduktionen – både på och utanför scenen.

Elever och lärare arbetar tillsammans i olika ämnen

I musikalprojektet arbetar lärare och elever i årskurs 8 tillsammans under ett antal månader i olika ämnen och med olika ansvar, men alltid mot samma mål. Förutom att stå på scenen och sjunga, spela instrument eller dansa får eleverna också möjlighet att arbeta med kulisser och dekormåleri/snickeri, pr, kostymsömnad, specialeffekter och ljud/ljus.

Pontus är en av eleverna i musikalprojektet. För honom var det givet att söka till projektet.
– Jag ville vara med för att jag älskar musikaler och vill lära mig framföra den magin som jag ser när andra står på scen. Genom att vara med i musikalen så lär jag mig hur man skapar ett projekt ifrån grunden. Det är också en möjlighet att förbättra min sång och teaterteknik samtidigt som jag ökar min scenvana.

Musikalen bearbetas för att passa eleverna

Musikalerna som skolan väljer att framföra kan vara både okända och kända, men de är alltid bearbetade för att passa eleverna.
Erika är elev på Elinebergsskolan i årskurs 8. Hon tycker att projektet är lärorikt på många sätt.
– Det är superroligt projekt och man lär sig enormt mycket. Jag har framför allt lärt mig hur man går in i sin karaktär. Hur man ska tänka, prata, röra sig. Sedan har jag också lärt mig mycket sångteknik. Att ta toner rätt. Och att kombinera dans och sång. Mitt självförtroende har också stärkts under musikalarbetet. Alla inblandade är supertaggade. Föreställningen blir magisk!

– Tanken med Elinebergsskolans återkommande musikalprojekt är att eleverna skolas i att driva projekt och utvecklas inom ett antal olika områden, som eleverna själva har inflytande över, berättar Therese Scholander, som till vardags är lärare i Fameprofilen, inriktning show – dans och teater på Elinebergsskolan.

Therese är också regissör, projektledare och koreograf i musikalprojekten. Med sig i båten har hon fler kollegor. Anna Dror arbetar som fameshow-lärare på skolan och ansvarar för sånginstudering och stämarrangemang i musikalprojektet. Anna är också med och regisserar och koreograferar. Jonas Olrog och Felicia Edström Jansson är kapellmästare och musikarrangörer i musikalprojektet. Jonas och Felicia arbetar även som musik- och famemusiklärare på skolan.

Det här är ett arbete som engagerar många både i och utanför skolan, berättar Therese.
– I musikalprojektet träffas elever, lärare och andra vuxna med många olika talanger och lär av varandra. Eleverna utvecklas på många olika områden, till exempel att våga framföra något inför publik och att organisera och genomföra ett projekt. Exempelvis slöjdlärarna till stor hjälp för oss och står till elevernas förfogande. Eleverna får hjälp med design av dekor och kostym av dem. När vi ville att det också skulle poffa litet effektfullt på scenen har vi skapat effekter som ger den rätta känslan med stöttning av NO-lärarna och duktiga ljussättare på skolan.

Musikalprojektet till för alla elever i åk 8

De flesta eleverna i musikalprojektet går Fameprofilen på Elinebergsskolan, men alla intresserade elever i årskurs 8 är välkomna att söka. Redan i september får eleverna anmäla sitt intresse för vårens musikal. Uttagningen till musikalprojektet sker både genom praktiska prov inför en jury och intervjuer med eleverna under hösten.

– Våra elever möter en stöttande och peppande jury, något helt annat än Idol-juryn, säger Therese. Poängen är att vi tillsammans ger våra elever de bästa förutsättningarna för framtiden. Vi intervjuar eleverna för att veta vad de vill utveckla och vilken inställning de har till musikalprojektet. Självklart är talang också trevligt, men det viktigaste är att våra elever vill utvecklas och är nyfikna på att prova olika saker i projektet.

I november är uttagningarna klara och arbetet med att bearbeta manus för Elinebergsskolans uppsättning tar vid. Därefter repar eleverna en dag i veckan, ibland mer. Ju närmare premiären desto mer intensivt arbetar eleverna med att få alla bitar på plats.

Hedda är en av eleverna i musikalprojektet som känner av premiärnerverna.
– Nu börjar det närma sig slutet av repperioden och premiären är snart här. Jag har lärt så mycket under denna tid, till exempel stämmor, karaktärsarbete, sångteknik. Men det som jag nog mest kommer att ta med mig från detta projekt, och också den största anledningen till att jag ville vara med, är gemenskapen och alla kompisar.

– Eleverna längtar efter att vara med i projektet och när det äntligen är dags kan de engagera sig hur mycket som helst. Och så är det ju. Det du tycker är roligt engagerar du dig i oavsett tidpunkt. Elevernas arbete är verkligen inspirerande! avslutar Therese med ett strålande leende.

Du kan följa elevernas arbete i musikalprojektet på bloggen Elinebergsskolansmusikal.se.